Trafiknostalgiska Förlaget  

Produkter
almanackor
bussar
böcker
dvd-filmer
faksimiler
flyg
flygfoto
göteborgiana
Göteborgs spårvägslinjer
hembygd
häften
järnväg
järnvägsminnen
kartor
nostalgiskt
sjöfart
spårväg
Stockholmiana
Stockholms spårvägslinjer
TNF-shopen
övrigt
antikvariskt
böcker från andra förlag
extrapriser
nyheter

Sök produkt:

Varukorg
Din varukorg är tom...

Katalog
Katalog 2016-1 (pdf 6 MB)

TNF på turné
20/7: Världens längsta bokbord, Drottninggatan, Stockholm. kl 10-18.
28/9 - 1/10: Bok & Bibliotek, bokmässan, Svenska mässan, Göteborg kl 9-18 »
21/10 - 22/10: Modelltågsmarknad hos Hässleholms Modelljärnvägsklubb, kl 10-16 »
25/11: Hjulmarknaden, Solnahallen, Ankdammsgatan 46, Solna. Kl 11-16. »
26/11 - 31/12: Inga aktiviteter i kalendern,

Kring Hammarby sjö - del 3
Nyhet! böcker Stockholmiana Kring Hammarby sjö - del 3
Öster och söder om Hammarbyleden innan Sjöstaden byggdes
av Hans Björkman

Hammarby Sjöstad har blivit ett begrepp, inte bara för dem som bor i Stockholm utan också långt utanför, även internationellt. Innan den byggdes var området kantat av industrier och hamnanläggningar och Hammarbyleden var en viktig sjötrafikled också för godstransporter.

På Södermalmssidan av leden låg Norra Hammarbyhamnen, där t.ex. styckegods, kol och koks, salt och byggmaterial lagrades och fraktades och där trafiken var i gång tidigt . På den östra sidan var det länge betydligt mer oordnat och bebyggelsen blandad. Här blev det såväl hyreshus på Danviksklippan som ett vildvuxet skjulområde, Lugnet, och dessutom ett industriområde med skeppsvarv i Henriksdal. På den södra sidan var det till en början glesbebyggt, nästan bara Lumas och General Motors stora fabrikskomplex trängde undan idyllen kring Hammarby gård, som fick stå kvar in på 1930-talet.

Här får du läsa om och se hur det såg ut mellan Danviken och Skanstull innan Hammarby sjöstad började omforma området – i text och med många ofta unika bilder skildrar Hans Björkman tiden mellan det väldiga bygget av Hammarbyleden och den stora omdaningen kring och efter millennieskiftet.

Format: 240 x 280 mm, 192 sidor.

Ordinarie pris á 295 kronor
st

© 2001-2017 Trafik-Nostalgiska Förlaget & Pantograph® Produktion: Pantograph®  Trafiknostalgiska Förlaget