Under senare delen av nittonhundratalet genomgick sjöfarten en stor förändring. Containern och Ro/Ro-tekniken revolutionerade sjötrafiken. Hamnkranarna och lastfartygen försvann från kajerna i stadens hjärta. De nya fartygen behövde nya kajer. Trafiken ökade, men flyttades till Skandia- och Älvsborgshamnarna. Samtidigt drabbades varvsindustrin av den tilltagande konkurrensen från lågprisländerna. Nybyggnadsverksamheten upphörde successivt och reparationsverksamheten tynade, med få undantag, bort runt millennieskiftet. Denna bok vill i bildform skildra och sammanfatta 42 års scenförändring utmed Göta Älv. Fartygen, varven och kajerna utgjorde Göteborgs själ, en sjudande miljö som präglade stadens centrum, på gott och ont, men de satte Göteborg på världskartan. Följ gärna med på en tur, bläddra dig framåt eller bakåt mellan 1958 och 2000.
Rea!
Göteborgs hamn – Porten mot väster i bilder 1958–2000
BENGT BOMAN
Denna bok vill i bildform skildra och sammanfatta 42 års scenförändring utmed Göta Älv. Fartygen, varven och kajerna utgjorde Göteborgs själ, en sjudande miljö som präglade stadens centrum.
Det ursprungliga priset var: 295 kr.200 krDet nuvarande priset är: 200 kr.
Detaljer
Format | 210 x 297 mm |
---|---|
Publicerad | November 2021 |
Antal sidor | 160 |