Rea!

Tidernas lokaffär

JAN BERGSTEN

Efter revolution och inbördeskrig fanns 1917 bara spillror kvar av det ryska järnvägssystemet. Det måste byggas upp, banorna rustas, nya lok och vagnar anskaffas. Bolsjevikledaren Vladimir Lenin skickade ut inköpare i Europa och USA. De hade inga pengar, men de hade gamla tsar-Rysslands guldreserv.

Recension av BTJ: ”initierat och lättfattligt skriven, vänder sig till en bred och industrihistoriskt intresserad allmänhet.” med betyget 4/5.

Det ursprungliga priset var: 220 kr.Det nuvarande priset är: 150 kr.

Artikelnr: bok310 Kategorier: ,

Detaljer

Antal sidor

112

Format

170 x 140

Publicerad

Mars 2022

Efter revolution och inbördeskrig fanns 1917 bara spillror kvar av det ryska järnvägssystemet. Det måste byggas upp, banorna rustas, nya lok och vagnar anskaffas.

Bolsjevikledaren Vladimir Lenin skickade ut inköpare i Europa och USA. De hade inga pengar, men de hade gamla tsar-Rysslands guldreserv.

Grosshandlaren Gunnar W Andersson såg möjligheterna till en stor affär. Han hade erfarenhet av att göra affärer med ryssar och kom överens om en leverans av 1 000 stora och starka ånglok. Det blev den då största industriaffären i Sveriges historia.

Tsarens gamla guld fraktades på välbevakade fartyg till Sverige. I fartygen fanns också guld som grosshandlare Andersson fick låna för att köpa en svensk lokfabrik.

Recension av BTJ: ”initierat och lättfattligt skriven, vänder sig till en bred och industrihistoriskt intresserad allmänhet.” med betyget 4/5.